четверг, 9 апреля 2020 г.

Хто такий Альберт Бандура та його соціальне вчення.


Альберт Бандура (Albert Bandura), вчений українського походження, 1961 р. провів експеримент, завданням якого було дослідити вплив моделювання агресії на дитячу поведінку.До цього дослідження науковець залучив близько 70 вихованців дитячого садочка при Стенфордському університеті (Stanford University). Це була малеча від трьох до шести років із середнім рівнем агресії.Під час експерименту дітей поділили на декілька груп: одним показували агресивну поведінку дорослих, іншим – неагресивну. Також була контрольна група дітей, яким не демонстрували жодних моделей поведінки.Усю експериментальну агресію взяла на себе півтораметрова надувна лялька Бобо, яку бив дорослий учасник дослідження (перед дівчатками роль «моделі-агресора» виконувала жінка, перед хлопчиками – чоловік). Упродовж десяти хвилин діти із так званої «агресивної групи» спостерігали, як Бобо жбурляли, штовхали, били кулаками й молотком.Дії супроводжувалися агресивними вигуками: «Я вдарю його у ніс!», «Звалю з ніг!», «Бум!». Таку сцену демонстрували кожній дитині окремо, щоб унеможливити вплив реакції інших малюків. Друга група дітей спостерігала ласкаве й обережне ставлення до ляльки Бобо.Після цього юних учасників провели через кімнату з яскравими та красивими іграшками, але гратися ними малечі не дозволили. Натомість розчарованих дітей завели в основну кімнату із лялькою Бобо. Крім неї, були й інші іграшки, а також «предмети агресії»: дерев’яний молоток, іграшкова зброя. Тут дітям вже можна було торкатися до будь-чого. Розпочався найцікавіший етап експерименту…Протягом двадцяти хвилин науковці за дзеркальним склом спостерігали за поведінкою малечі.Альберт Бандура, який був переконаний у ефекті моделювання, не здивувався: діти cкопіювали дії дорослих! Юні учасники, яким демонстрували агресію, били Бобо кулаками й молотком, завзято знущалися над лялькою, брали в руки іграшкову зброю й приставляли їй до «голови»… Поведінка дітей була далеко не дитячою!А от малеча, що бачила неагресивне поводження із Бобо, вела себе спокійно, розважалася іграшками без насильства. Також науковці звернули увагу на цікавий момент: хлопчики, які спостерігали за чоловічою неагресивною моделлю поведінки, були значно менш агресивні, ніж діти у контрольній групі, які не бачили жодної моделі поведінки.



Тобто ми повинні не тільки викоренити агресію, а й показувати на власному прикладі, як себе варто поводити!
Такі результати експерименту підтвердили соціально-когнітивну теорію навчання Альберта Бандури. Науковець довів: діти наслідують та копіюють все, що вони бачать.




Тому бережіть спокій один одного, більше спілкуйтеся й розвивайтеся разом зі своїми дітьми. Покажіть малечі, як можна домовлятися, шукати компромісне рішення у проблемних ситуаціях. Правильні життєві орієнтири й цінності повинні закладати їм ви, а не жорстоке телебачення чи вулиця.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Для дітей “Діти і смартфони. ВСЕ ГІРШЕ, ніж нам здається,” – доктор Ніколас Кардарас

Доктор Ніколас Кардарас – виконавчий директор The Dunes East Hampton, одного з найбільших центрів реабілітації США і колишній клінічний пр...